tietosuojaseloste

tavoitteenamme on löytää yksilölliset ratkaisut jokaisen asiakkaan tarpeisiin
blogi
PALVELUT
PALVELUT
tietosuojaseloste
SOME
näin avitamme



Näin Seoulissa shoppaillaan – ostoskokemuksia ja havaintoja
Minulle avautui mahdollisuus päästä tutustumassa Etelä-Korean pääkaupungin Seoulin kauppakeskus- ja retail-puolen tarjontaan. Aluksi hieman lukuja selkeyttämään mittasuhteita: asukkaita Seoulin metropolialueella on huikeat 26,7 miljoonaa ja aivan ydinkeskustassa yli 10 miljoona. Tämän yhden kaupungin asukaslukua, kun vertaa Suomen koko väkilukuun 5,6 miljoonaan, niin saa jonkinlaisen käsityksen millaisesta markkinasta Soulissa on kyse.
Palasin 14.10. kymmenen päivän yhdistetyltä työ- ja lomamatkaltani. Tässä blogissani jaan havaintojani tältä mielenkiintoiselta reissultani. Paikallisen kontaktin suosittelemana tutustumiskohteiksi valikoitui neljä profiililtaan erilaista kauppakeskusta, yksi tavaratalo sekä yksi outlet-yksikkö ja kolme nk. markettia tai lähinnä markkina-aluetta. Näistä vinkeistä ja suosituksista oli todella iso apu, ne helpottivat kummasti kohteiden valinnassa tässä runsauden tarjonnassa. Toki tutustuin ja piipahdin myös lukuisissa yksittäisissä liikkeissä, myymälöissä ja ravintoloissa, mutta valitettavasti kaikista ei ole mahdollista tehdä alla olevan kaltaisia yhteenvetoja, eikä useista liikkeistä edes juuri jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Valitettavasti käymättä jäi Lotte World Mall, mutta mikäli minulle avautuu mahdollisuus palata Koreaan, on tämä kohde ensimmäisenä listallani.
Kauppakeskukset
Ensimmäisenä vierailin Aasian suurimmassa maanalaisessa COEX Mall & Starfieldin kokous-, kauppa- ja viihdekeskuskompleksissa, mitä johtaa valtava Shinsegae-konserni. Kaupallisen puolen pinta-ala on yhteensä 173 000 m2, josta 144 000m2 on yhdessä kerroksessa maan alla. Kompleksiin kuuluvia toimistotorneja = pilvenpiirtäjiä ei lasketa kaupalliseen pinta-alaan, ml. messu- ja konferenssikeskukset, missä on 4 näyttelyhallia ja yli 100 kokoushuonetta sekä hotelli tuhansille vierailijoille.
Starfieldin puolella ylivoimainen vetonaula on Instagram-kuvissakin usein näkyvä, huippusuosittu kirjasto. Sen hiljaisuus oli ihanaa käytävien, liikkeiden ja ravintoloiden hälinän keskellä. Kirjastossa järjestetään kuukausittain ilmaisia kulttuuritapahtumia ja esityksiä vaihtuvin teemoin.


CEOX on puolestaan suuri viihdekauppakeskus neljässä maanalaisessa kerroksessa, mikä yhdistää yli 320 eri brändimyymälää muodista ruokaan ja kaikkeen siltä väliltä. CEOXin parhaat vetonaulat ovat 16 teatterisalia sisältävä iso elokuvateatteri sekä henkeä salpaava Aquarium, missä voi ihastella yli 40 000 merenelävää 650 eri lajista. Lisäksi CEOXista löytyy upeita visuaalisia toteutuksia esim. ravintolamaailmojen käytävien astiapylväistä, tekniikka- ja kodinkonekäytäviltä sekä juoksuradoista, mitkä ohjaavat asiakkaita keskusten käytäviltä urheiluliikkeisiin.
Myös mainosnäytöt ovat keskuksessa isossa roolissa ja niillä luodaan yleisiin tiloihin, käytäville ja liikkeisiin vaikuttavia kaupallisia kokonaisuuksia. Erilaiset tunnelmat vaihtuvat laidasta ääreen, sulassa sovussa kaupallisten mainosten sekä promojen ja pop up:ien kanssa. Huomasin kipittäessäni keskuksessa, ettei käytävillä ollut penkkejä, vaan huilaamaan mentiin aina kahvilaan tai ravintolaan, mitkä ilmeisesti osittain myös tästä syystä, olivat lähes aina täynnä asiakkaita. Keskus palvelee joka päivä klo 10.30–22.00. Helpoiten asiakkaat saavuttavat koko komeuden keskukseen tulevalla metrolla.


Jos etsit Seoulista ostospaikkaa, mikä yhdistää trendikkään korealaismuodin = K-muodin, design-tuotteet ja yöshoppaamisen, laita Doota Mall korvan taakse. Tämä keskus muistuttaa enemmän tavarataloa, jossa yksittäisten myymälöiden sijaan korostuvat korealaisten suunnittelijoiden design-tuotteet ja brändivalikoima. Siellä on edustettuna yli 540 design- ja brändimerkkiä; muotia, kosmetiikkaa, lifestyle-tuotteita, silmälaseja sekä urheiluvaatteita. Yksi Doota Mallin erikoisuuksista on sen poikkeuksellisen pitkät aukioloajat: se on avoinna joka päivä klo 10.30–00.00. Myöhäinen aukiolo on harvinaista Soulissa, ja se tekeekin keskuksesta suositun erityisesti nuorten keskuudessa, jotka etsivät viimeisimpiä K-muotitrendejä ja mahdollisuutta shoppailla iltamyöhään. Hintatasoltaan tämä kohde oli kuitenkin korkeampi kuin useimmat muut keskukset. Doota Mallista löytyy 15 ravintolaa, joiden joukossa on kaikkea - korealaisesta gourmet’sta kansainvälisiin makuihin. Doota Mallissa on kahdeksan kerrosta ja sen kokonaispinta-ala on noin 123 000 m2. Sinne pääsee helposti metrolla ja taksilla.
Vuosi sitten kokonaan uudistetussa DunDun Mallissa vietettiin 1-vuotissynttäreitä siellä vieraillessani. Entisen Lotte Fitin -rakennuksen tilalle on avattu tämä muodin, kauneuden ja lifestyle-tuotteiden keskittymä. Keskus on nyt valoisa, raikas ja nuorekas. Se houkuttelee myymälätarjonnallaan erityisesti nuorta asiakaskuntaa, joka etsii trendikästä, mutta helposti lähestyttävää muotia. Täältä löytyvä K-muoti ja K-beauty tukevat korealaista tyyliä ja arkea. Tätä täydentävät sieltä löytyvät tunnetut merkkiliikkeet sekä ylimmissä kerroksissa sijaitsevat viihtyisät kahvilat, ravintolat ja viihdealueet. DunDun ei ole kaupungin suurin kauppakeskus, vaan kompakti ja viihtyisä. Sinne on helppo piipahtaa arjen asioissa. Hintatasoltaan DunDun sijoittuu keskiluokkaan – se ei ole yhtä edullinen kuin Dongdaemunin katumarkkinat, mutta ei myöskään luksustasoa. Tuotteet ovat laadukkaita ja trendikkäitä, ja erityisesti K-muodin ystävät saavat rahoilleen vastinetta. DunDunin keskuksessa on 10 kerrosta 7 maan päällä ja 3 kerrosta maan alla. Liikkeitä keskuksessa on noin 100, joiden aukioloajat saattavat vaihdella myymälöittäin. Useimmat liikkeet ovat auki klo 10.30–21.00. DunDun Mall sijaitsee aivan metroaseman yhteydessä.

Tavaratalo
LOTTE Department Store Myeongdong Main edustaa luksusta ja vaurautta parhaimmillaan. Tämä ylellinen, mutta superkallis, tavaratalo on elämys – paikka, jossa korealainen tyylitaju, huippubrändit ja huippuluokan palvelu kohtaavat. Siinä on 13 maanpäällistä kerrosta ja yksi maanalainen kerros. Se avasi ovensa jo vuonna 1979, mutta ikääntymisen merkkejä tässä kiinteistössä ei näy. On marmoria, muotoja, kiiltäviä kaiteita, upeaa valaistusta sekä tyylikästä sisustusta. Tämä on kokonaisvaltainen ostoselämys tuoksuineen ja tunnelmineen houkuttelee niin varakkaita paikallisia asukkaita, kuin kansainvälisiä matkailijoita tax free-ostoksille. Ehkäpä juuri siksi siitä on tullut yksi Soulin tunnetuimmista maamerkeistä. Tavaratalo sijaitsee metroaseman vieressä, Myeongdongin pääostoskadulla. Sijainti tekee siitä täydellisen pysähdyspaikan, olipa sitten ostoksilla, ruokailemassa taikka vain rentoutumassa ja ihailemassa Seoulin sykettä. Tämä suuri ja näyttävä tavaratalo koostuu useista kerroksista, joista jokainen on omistettu eri tuoteryhmälle. Alimmista kerroksista löytyy kosmetiikkaa ja hajuvesiä. Ylemmistä kerroksista löytyy kansainvälisiä muotibrändejä, mutta myös korealaisia designmerkkejä, joita et löydä mistään muualta. Monet matkailijat suuntaavat myös Tax Refund -palvelupisteeseen, joka tekee ostosten tekemisestä ulkomaalaisille erityisen vaivatonta. LOTTE Department Storen Food Avenue ja Food Court ovat todellisia herkkusuiden paratiiseja. Tarjolla on kaikkea korealaisista klassikoista aina kansainvälisiin gourmet-annoksiin - onneksi. Lisäksi tavaratalon ylimmissä kerroksissa sijaitsee useita tyylikkäitä ravintoloita, joista avautuu upea näkymä Soulin kattojen ylle. Tavaratalon yhteydessä toimii myös LOTTE Avenueluxury Mall, LOTTE Hotel Seoul ja LOTTE Duty Free. Kulttuuritilat taidenäyttelyille, musiikki- ja teatteriesityksille sekä muille tapahtumille löytyvät keskuksen ylimmistä kerroksista. Tavaratalo palvelee asiakkaitaan joka päivä klo 10.30–20.00.

Outlet


Matkan positiivisin keskuskokemus oli 8-kerroksinen Hyundai City Outlets. Se on todella viihtyisä ja siisti keskus, missä on upeat esille laitot – enemmän kuin Stockmann tasoa, leveät käytävät, tilaa shoppailla sekä selkeät opasteet. Se tarjoaa jokaiselle jotakin. Siellä on erinomaiset valikoimat muotia, urheilua ja life style-merkkejä sekä hyviä ruokapaikkoja.
Täällä jokaisessa kerroksessa oli omanlaisensa ilme, sisustus ja tunnelma ja siksi ostoskokemus oli myös visuaalisesti kiinnostava. Huomasin, että tässä urbaanissa outlet-kohteessa vierähti helposti koko päivä. Hintatasoltaan tämä on muita kauppakeskuksia edullisempi ja tarjoushinnat olivat tyylikkäästi esillä. Mutta tähän kohteeseen kannattaa mennä aikaisin, silloin valikoima on vielä hyvä, eivätkä muut asiakkaat ole täyttäneet koko keskusta.
Olitpa shoppailemassa tai vain paikan tunnelmaa ihailemassa, tähän keskukseen kannattaa tutustua. Niin ja täältä löytyy myös Tax free meille ulkomaalaisille. Lisään vielä, että piha-aluekin on viihtyisä - on paljon puu- ja kukkaistutuksia, miellyttävää musiikkia, vaihtuvia ulkomyyntipisteitä teltoissa sekä amfikatsomo, mistä voi seurata alhaalla olevia esityksiä ja muotinäytöksiä yhdessä katsomon penkeillä olevien koristepupujen kanssa.
Tämäkin keskus sijaitsee aivan metroaseman vieressä ja palvelee asiakkaitaan ma-to klo 10.30–21.00 sekä pe-su klo 10.30–21.30. Myymäläpinta-alaltaan se on 122 314 m2.


Market
Kävin eksoottisissa Namdaemunin Marketissa, Dongdaemunin Marketissa sekä Myeongdongin Street Food Marketissa - ja niissä riitti kyllä ihmeteltävää... vierailut näissä kohteissa olivat kyllä kaupallinen kulttuurishokki. Turkin basaarit jäävät näistä kauas taa. Sanotaanko näin, että - never again there!
Mutta kokonaisuudessaan katsaus näihin Seoulin perinteisiin kauppapaikkoihin sekä kaupalliseen tarjontaan oli mielenkiintoinen ja silmiä avartava. Näissä kohteissa tuntui, kuin aika olisi pysähtynyt jonnekin aikojen alkuun. Erot nykyaikaisiin Soulin kauppakeskuksiin ovat valtavat. Näissä marketkohteissa samaa, vaikkapa hattuvalikoimaa, saattaa olla silmän kantamattomiin, valehtelematta vähintään puolikilometriä käytävän molemmin puolin. Ja sama toistuu jokaisen tuotekategorian kohdalla.
Näissä valtavissa ostosalueissa asioi selkeästi vanhempi väestö, keski-ikäisiä taikka nuoria siellä ei juuri näy, ei edes henkilökunnassa. Myös tinkimisen kulttuuri on täällä voimissaan, tartutaan hihasta kiinni, tyrkytetään tuotteet nenään kiinni taikka vaihtoehtoisesti myyjät nukkuvat tavararöykkiöiden lomassa. Valtava määrä asiakkaita tungeksii pienenpienillä käytävillä, pienenpieniin ”myymälöihin” ostamaan mitä – vanhaa, varmasti kymmeniä vuosia myymälöissä ollutta ”muotivaatetta”- apua!
Osa marketalueista oli taivasalla, osa rakennuksissa sateensuojassa, mutta missään näissä kohteissa ei luonnollisesti ollut minkään näköistä ilmastointia, ei edes jäähdytysasioita ruuille – ei edes Street Food Marketissa. Joten paita ihoon liiskautuneena, hiki otsalta valuen ja nenästä kiinni pitäen tutustuin näihin kaupallisiin kohteisiin.
Hygieniatasoon, sähköihin ja turvallisuuteen liittyvät asiat suorastaan kauhistuttavat. Entäs jos jotakin sattuisi tuossa valtavassa tavaramäärässä ja ihmistungoksessa? – Sitä en halua edes ajatella. Mutta yhden yhtäläisyyden näistä marketeista löysin kauppakeskuksiin – niin kauppakeskuksissa kuin marketeissakin on myyjillä yhtä huono englanninkielentaito. Siitä sitten kauppaa tekemään!





Havaintoja:
-
Asiakkaita jokaisessa keskuksessa on paljon, kaikki kauppakeskukset olivat väkipaljoudesta huolimatta erittäin siistejä ja tyylikkäitä, avaria sekä valoisia.
-
Koreassa valmistettuja tuotteita ei keskuksissa juurikaan ole, siksi kävin tutustumassa nimenomaan niihin keskuksiin, mistä korealaisia tuotteita saa.
-
Hintataso kauppakeskuksissa on yleisesti ottaen hiukan Suomen hintatasoa alhaisempi, paitsi LOTTE-tavaratalossa, missä hintataso todella korkea.
-
Jokaisella keskuksella on oma maskottinsa todella hyvin esillä niin sisääntuloissa, mainonnassa kuin somistuksessa – ne helpottivat muistamaan eri keskukset.
-
Kauppakeskuksilla on omia jäsenyyksiä ja ko. keskuksen liikkeiden käyttämisestä saa pisteitä ja etuja.

K-Pop on hullaannuttanut nuoret ja aikuisväestön täysin. K-Pop tähdet näkyvät nuorten vaatteissa ja tuotteissa, mutta erityisesti mainonnassa ja medioissa.
-
Pastaa ja burgereita sai vain harvoista ravintoloista. Veitsiä ei ollut yhdessäkään ravintolassa, sakset tuotiin pöytään, jos pyysit veistä. Haarukaksi saatiin äyriäishaarukat. Puikot rules!
-
Leipää ei ollut missään ravintolassa, paitsi hotellin aamupalalla vuoron perään joko yhtä lajia sämpylää tai croissant (ei samanaikaisesti).
-
Joka paikassa todella paljon tavallisia portaita, liukuportaita on lähinnä keskuksissa ja tavara-taloissa, mutta hissien määrä niissäkin on vähäinen.
-
Kukkaistutuksia ja pensaita oli todella paljon, ihan keskikaupungista taajamiin ja joka paikassa oli uskomattoman siistiä.
-
Joka puolella on paljon väkeä, mutta korealaiset jonottavat hienosti ja ovat pääsääntöisesti kohteliaita.
-
Seoulissa oli turvallista liikkua missä vaan ja mihin aikaan vaan.

Koreassa erilaiset animaatiohahmot ja niiden eri versiot aivan kaikissa tuotteissa on silmiin pistävää - tällaista ei Suomessa ole.
-
Partureita tai kampaamoja oli todella vähän. Niitä ei näkynyt juuri kauppakeskuksissa, eikä katukuvassa. Missäköhän nuo kaikki ihmiset käyvät hiustenleikkauksessa?
-
Kenkäkauppojakaan ei keskuksissa ollut, paitsi urheilumuotia. Myöskään urheiluvälineitä ei juuri näkynyt, niitä piti oikein erikseen selvittää.
-
Keskuksissa silmiin pistää amerikkalaisen kulttuurin ja tuotteiden ihannointi. Nuoret asioivat kauppakeskuksissa, varttuneempi väki nk. Marketeissa.
-
Englanninkielentaito on kauttaaltaan heikkoa; liikkeissä, takseissa, ravintoloissa, jne.

Seoul on tunnettu vilkkaasta ostoskulttuuristaan, jossa perinteiset markkinat, tavaratalot ja modernit kauppakeskukset elävät sulassa sovussa. Mikäli haluat kuulla aiheesta lisää, niin laita viestiä tai soita – niin tavataan!

